středa 14. března 2012

Život je obnošená vesta

Sir Joseph Boom je hodně teplá vesta
Svou první vestu jsem si pořídil před nějakými deseti lety. Nevěděl jsem, co mám po tom kusu oblečení vlastně chtít, zkušenosti chyběli. Zalíbila se mi tenkrát vesta od Josky Rakoncaje, alias Sira Josepha. Jmenovala se Boom. Izolační vrstvu tvořil materiál Bopile Micro, větruodolnou vnější vrstvu tvořil Softex 40D DWR. Jinými slovy umělá kožešina uvnitř (druh fleecového materiálů) a hustě tkaný šusťák navrch. Všechny okraje byly zakončeny pružnou légou, což bylo fajn. Vesta byla teplá, hodně teplá. Váha rozumných 475g (vel L). Jenže jsem při nákupu udělal "drobnou chybu". Vybral jsem si velikost XL, takže mi byla velká. Hlavně přes břicho. Mohl bych snad být i těhotný :-) Nosil jsem ji přes Windstoperku, ale musela být pořádná zima, jinak byla teplá až moc. Takže netrvalo dlouho a začal jsem "potřebovat" novou vestu.

Tilak Tourmalet je univerzálnější
Teď už jsem věděl, co chci. Nechci tak teplou vestu, abych ji mohl používat celoročně. Měla by být odolná a hlavně přiléhavá. V té době se objevil Windstoper Softshell. A Tilak začal vyrábět novou vestu z tohoto materiálu s velmi neobvyklou konstrukcí bez průkrčníkového švu (tzv. X-back flex design). Bylo rozhodnuto. Při zkoušení jsem si dal velký pozor, abych se tontokrát nespletl ve velikosti. Dokonce jsem to málem přehnal na druhou stranu. Střih Tourmaletu je totiž poměrně úzký a vhodný jen na štíhlou postavu. S bříškem nepochodíte. Už jsem ji ale nenosil přes vrchní bundu, ale přímo na triko nebo powerstretchový pulover, takže velikost byla nakonec v pořádku. U vesty je totiž důležité, aby seděla kolem rukou. Když je otvor pro ruce moc velký, fouká do ní a pak neplní svoji funkci. Tentokrát jsem už byl spokojený, dokonce velmi. Tahám ji už mnoho let, až to začíná být u krku vidět. Ale přestože jsem spokojený, svá omezení má. Malé kapsy pominu, jde mi o samotný materiál. Windstoper Softshell je membránový materiál (pokud jste pravidelní čtenáři blogu a začínáte mít pocit, že mám něco proti membránám, tak se to někdy příště pokusím napravit) a jako takový má dvě nectnosti. Horší odvod potu a pocit, že máte na sobě brnění. Ne, není to tak hrozné, jinak bych ji nenosil, ale že bych si ji vzal na běhání nebo doma na pohodu, to zase ne.


Prozatím můj ideál
Tak jsem hledal dál a našel. Vestu Craft Performance Light. Ta je zatím mým ideálem (mám vel. L). Je elastičtější než Tilak, má ještě lepší střih a odvod potu nemá chybu. Tu nosím kromě hor jak na běhání, tak i na doma. Dá se použít jako izolační vrstva stejně jako venkovní, neboť přední díl je 100% PES a je tedy větruodolný. Zadní díl z kombinace Elasthanu a Spandexu zase reguluje přebytečné teplo a přináší kýženou elasticitu. Oproti Softshellu samozřejmě ztrácí na odolnosti proti lehčímu dešti, ale zjistil jsem, že voděodolnost nepotřebuji. Když začne pršet nebo padat sníh, stejně si vezmu bundu i s rukávy. Dokonce váží ještě méně, než Tilak Tourmalet (250g vs. 310g). Přesto jednu výhodu Tilak má a tou je odolnost materiálu proti oděru. Pokud ale nelezete po skalách, můžete být v klidu a užívat si ještě jedné příjemnosti - Craft Performance Light stojí 1090 Kč oproti 2590 Kč za Tilak. Určitě existuje spousta dalších dobrých vest, ale za cenu málo přes 1000 Kč znám jedinou, která mne 100% uspokojí.
Závěr? Až si půjdete vybírat vestu, dobře si rozmyslete, na co a jak ji chcete používat. Způsob užití vám de facto určí, z jakého materiálu má vest být. A hlavně si dejte pozor na správnou velikost a střih. To je snad vůbec to nejdůležitější a nejen u vest. Každopádně považuji vestu za důležitou součást oblečení. Především tam, kde se střídají lehké a těžké úseky, nebo slunce a stín jde o nenahraditelného pomocníka.
Jaký názor a zkušenosti máte vy? Diskuze pod článkem je vám k dispozici.