středa 28. března 2012

Montura Skisky Jacket Man

Bundu Skisky jsem měl vyhlídnutou již dlouho. Až v lednu jsem si ji konečně koupil. Ačkoli vzhled je čistě subjektivní záležitost, design této bundy mě zaujal hned. Láska na první pohled. A když k tomu připočtu mojí stále větší náklonnost ke značce Montura, bylo rozhodnuto.
Proč jsem si značku Montura oblíbil, ačkoli jinak si na značky moc nepotrpím, jsem psal už minule. Jde o důraz na ergonomičnost střihu i materiálů každého kusu vybavení, které Montura vyrábí. Schválně, zkuste si tuto bundu vyzkoušet a pokud nemáte vysloveně nekonfekční velikost, jsem si jist, že vám bude sedět jako ušitá na míru. Rukávy se při pohybu rukou nevytáhnou ani o centimetr, nikde nic nepřekáží a samostatnou kapitolou je tvarování límce s vestavěnou kapucí. Díky pružné vložce a obšití lemovkou padne naprosto dokonale. Dokonce tak, že do strany vystupující brýle už mohou vytvářet jistou nepohodu.
Jde i o detaily. Kapsy jsou na místech, kde čekáte. Náprsní kapsa probíhá až k dolnímu švu bundy, takže dosahuje úctyhodné délky 40 cm. Pro běžné použití opruz, pro skialpinisty, kterým je bunda primárně určena, skvělá věc - do náprsní kapsy se vejdou tulení pásy, které tak mohou být v teple a jdou opět na lyže nalepit. Na konci rukávů jsou přišity pružné konce s dírou na palec. Jsou dostatečně dlouhé (na rozdíl od mnoha jiných bund), takže nijak nebrání pohybu paží. Materiál je voděodolný, izolaci zajišťuje věhlasný PrimaLoft®. Bunda je lehká (588g ve vel. L), teplá a sbalitelná.
Z prvního ostrého nasazení jsem byl přesto rozpačitý. Poprvé jsem měl bundu na sobě při freeridu na Krippensteinu. Bylo lehce pod nulou a já se potil jak dveře od chlíva. Námaha sjezdu ve volném terénu, notně rozbitém, udělala své. Začal jsem mít strach, že jsem si koupil další bundu, která bude ležet po většinu zimy ve skříni (stejně jako péřovka, kterou používám jednou za dva roky na expedici. Pro běžné alpské nasazení je moc teplá). Hned druhý den, kdy jsme se po dvouhodinovém rychlém výstupu dostali na plato bičované studeným větrem, jsem získal úplně jiný pohled. Pro tohle je určena. Od té doby jsem ji po zbytek zimy prakticky nesvlékl. Výborná je na klasické sjezdové lyžování (lyžoval jsem v ní za dvacetistupňových mrazů i za silného mrholení v +4°C), při zastávkách na skialpech nebo jen tak na běžné procházky. Pro mne je moc teplá při sjezdu ve volném terénu o výstupu nebo dokonce běhu za normálního počasí ani nemluvě.
Takže bunda je skvěle zpracovaná, s bezchybným střihem a pokud se rozumně používá, nemá slabé místo. Tak kde je zakopaný pes? Proč ji nenosí všichni. Odpověď je v ceně. Ceníková cena je 5.590 Kč a to je dost. Proto jsem tak dlouho váhal s jejím pořízením. Po zkušenostech už dnes vím, že za ty peníze stojí, přesto to pro mnohé bude nepřekonatelná překážka. Kvalita holt má svou cenu. Ale to už je téma pro samostatný příspěvek.